DOKUMENTAČNÍ STŘEDISKO
PRO LIDSKÁ PRÁVA
PRÁVO NA SPRAVEDLNOST
(Odpověď ředitele kanceláře ministra vnita JUDr. Ludvíka
Brunnera na otevřený dopis)
Ředitel
Kanceláře ministra vnitra
JUDr. Ludvík BRUNNER
|
V Praze dne 14. prosince 1999
Č. j. PPR-1366/OKS-99
Přílohy: 2/2 |
Vážený pane,
z pověření
pana ministra si dovoluji odpovědět na Váš otevřený dopis ze dne 16. 11. 1999 s
názvem "Právo na spravedlnost", týkající se trestních oznámení a
stížností občanů na příslušníky Policie České republiky, který byl doručen
dne 22. 11 .1999 na sekretariát ministra vnitra z Úřadu vlády České republiky.
Úvodem bych rád konstatoval, že ministerstvo vnitra vnímá
trestní oznámení a stížnosti občanů jako velice významný prostředek ochrany
subjektivních práv a právem chráněných zájmů, a proto jim věnuje mimořádnou
pozornost. Vzhledem k tomu, že v minulosti při nejrůznějších bezpečnostních
opatřeních častokrát chyběly důkazy, je zejména v posledních letech této
problematice věnována mimořádná pozornost. Takřka při všech zákrocích pod
jednotným velením je hojně využívána nejrůznější dokumentační technika, která
zaznamenává nejen jednání a chování osob, proti kterým je zakročováno, ale i
jednání a chování samotných příslušníků Policie České republiky. Záznamy jsou
velmi podrobně a objektivně analyzovány a v nejednom případě vnesly světlo do
sporných tvrzení. Pokud je zjištěna nepřiměřenost v jednání a chování
samotných příslušníků Policie České republiky a nesměřuje-li do této oblasti
trestní oznámení nebo stížnost, zabývají se problémem kontrolní pracovníci.
Právě jejich pracoviště tvoří páteř účinného kontrolního systému v celé
Policii České republiky, který je bezpodmínečně podřízen obecně platným
zásadám, jako presumpce neviny apod. O jeho působení se můžete přesvědčit
zejména z občasných informací z médií, kde se vyskytují zprávy o potírání
protiprávního jednání některých příslušníků Policie České republiky. Pro
Vaši orientaci ještě uvádím, že kromě specializovaných kontrolních pracovišť,
je zákonem uložena povinnost kontroly každému nadřízenému a z interních aktů
řízení vyplývá povinnost kontroly, ještě odborným řídícím útvarům.
Zmínka o tom, že o stížnostech nerozhodují nezávislé
orgány na policii ale odbor kontroly a stížností Policie ČR, je pro mě
nepřijatelná. Je to právě tento orgán, který završuje strukturu specializovaných
kontrolních pracovišť a nejen já, ale i pan ministr již několikrát ocenil nejen
jeho vysoce kvalifikované nálezy, ale i profesionalitu a objektivitu s jakou přistupuje
k plnění svých úkolů. O tom, že se jeho práce těší oblibě veřejnosti, svědči
i množství děkovných dopisů, z nichž dva z posledního období pro ilustraci
přikládám.
S části podání, kde je poukazováno, že trestní oznámení
má vyšetřovat inspekce ministra vnitra, se jednoznačně ztotožňuji i proto, že
podle ustanovení § 2 odst. 4 zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky,
úkol odhalovat trestné činy páchané příslušníky Policie České republiky a
zjišťovat jejich pachatele plní útvar ministerstva vnitra pro inspekční činnost
přímo řízený ministrem vnitra. I tak bych ale rád poukázal na ustanovení § 59
odst. 1 tr. řádu, kde je stanoveno, že podání se posuzuje vždy podle svého obsahu,
i když je nesprávně označeno.
S pozdravem
Brunner v. r.